کاوش موضوع آزمون کشش
صفحه اصلی
آزمون کشش
آزمون کشش یکی از آزمونهای مخرب است که نمونه تحت نیروی کششی تک بعدی تا نقطه شکست قرار میگیرد و این درحالیست که ازدیاد طول نیز بهصورت همزمان با نیروی اعمالی (بار اعمالی) ثبت میشود. نتایج حاصل از آزمون بهطور معمول برای انتخاب یک ماده به منظور کنترل کیفیت و پیشبینی اینکه چگونه یک ماده تحت انواع دیگری از نیروها واکنش نشان میدهد به کار میرود. منحنی تنش-کرنش مهندسی بر اساس مقادیر نیرو اعمالی-ازدیاد طول رسم میشود لذا خروجی آزمون یک منحنی تنش/کرنش میباشد که نشان دهنده رفتار ماده تحت کشش است. دادههای بدست آمده در این آزمون برای تعیین خواص مکانیکی ماده استفاده میشود و کمیتها زیر بدست میآیند:
تنش تسلیم: تنشی که در آن تغییر فرم پلاستیک یا تسلیم شدن اتفاق میافتد.
استحکام کششی یا استحکام نهایی کشش :(UTS) ماکزیمم تنش کششی است که نمونه تحمل میکند و نسبت نیروی (بار) ماکزیمم به سطح مقطع اولیه نمونه تعریف میشود.
داکتیلیتی یا میزان قابلیت تغییر فرم پلاستیک: داکتیلیتی معمولاً تغییر طول است که کرنش شکست یا درصد افزایش طول و کاهش سطح مقطع تعریف میشود
مدول الاستیسیته یا مدول یانگ: شیب بخش خطی منحنی تنش-کرنش مدول الاستیسیته میباشد. این پارامتر معیاری برای سفتی ماده است که همان مقاومت در برابر تغییر فرم میباشد
چقرمگی: میزان توانایی جذب انرژی ماده تا مرحله شکست میباشد و آن را برابر با سطح زیر منحنی تنش-کرنش میدانند.
آزمون کشش تک محوری برای تعیین خواص مواد همسانگرد به کار میرود و برای مواد ناهمسانگرد مانند کامپوزیتها از آزمون دو محوری استفاده میشود.
شایعترین آزمایش تست کشش، در هواپیما بر روی ورقههای کامپوزیتی ساده است.... بیشتر در ویکی پدیا